shkolaw.in.ua 1

Українська мова


3 клас


Тема: Використання загадок на уроках мови. Спостереження за вживанням прикметників у загадках.


( Урок – інсценізація «Новорічна зустріч» )


Метод інтерактивного навчання: сценарно – рольова гра.


Мета. Закріпити знання учнів про прикметник та його роль у текстах; формувати вміння розгадувати та складати загадки; збагачувати словник учнів прикметниками; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати любов до рідної мови.


Вчитель: Вельможко Л.Л.


Хід уроку

І. Організація класу


ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель. Любі друзі, наш урок, сьогодні, буде незвичайним: повним загадок та пригод. Ось і перші загадки. Хто ії розгадає? ( На дощці ребуси, девіз уроку, зима, лютий, пۥятниця.)


  • Молодці! Пишемо: число, класна робота.

  • Урок без зупинки почнемо з каліграфічної хвилинки.

ЗЗ дка ага лью овч загадка.

  • Дібрати спільнокореневі слова до слова загадка ( загадковий, загадочка, гадати, догадка, згадувати.)

  • Як ви розумієте слово гадати?

  • Позначте корінь у записних словах.

Наступний секрет. Треьа, роз’єднавши слова, прочитати речення.

гаЗадка – мальовничийописпредмета.

Знайдіть та підкресліть ключове слово.

Так хто вже здогадався, про що буде йти мова на уроці? Вірно мова йде про загадки, але не просто про загадки, а ми завітаємо до загадкової країни. Саме загадка допоможе закріпити знання про прикметник та його роль у текстах.


ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Гра «Мозковий штурм».


  • Який зайчик вовка не боїться? ( Сонячний )

  • Якою косою не можна косити? ( Дівочою )

  • Яке з цих понять, які я прочитаю, є частиною мови?

а) префікс;

б) суфікс;

в) прикметник;

г) корінь.

- Вибрати прикметник,я кий утворився від слова вода.

а) водій;

б) приводити;

в) заводити;

г) водний.

- Назвати кольори прапора нашої держави. ( Синій, жовтий )

- Які моря омивають береги України? ( Чорне, Азовське )

- Як називалася наша держава? ( Київська Русь )

- Слова, яких частин мови, ми записали?


Прикметник. А що ви знаєте про його друга Іменника?


Іменник. Спасибі, діти! Я – Іменник, хочу все знати, все вміти, називати, ставити питання, мати свій рід. І щоб кожен мене вивчити зміг.


Вчитель. Ці загадки мають форму запитань. А що вам вже відомо про загадки з уроків читання?

  • Чим вона подібна на те,що ви розв’язуєте на уроках математики?

( Загадка – це задачка, яку необхідно розв’язувати. Це поетичний опис предмета, головних його ознак. У загадках предмети чи явища прямо не називаються, про них говориться у прихованій формі.)

  • Діти, покличемо загадку! Загадко! Загадко! 1, 2, 3! Ти мерщій сюди іди!


Загадка. Добрий день, діти!

  • К.Д. Ушинський говорив про мене: « Загадка – мальовничий опис предмета.»

  • А хто може сказати, скільки років загадкам?

  • Загадка народилася задовго до того, як люди навчились писати, читати, друкувати. Загадка має тисячолітню історію.


Вчитель. А що треба знати, щоб не допускати помилок у розв’язуванні загадок?

Загадка. Щоб не допустити помилок у розв’язуванні загадок треба:


  1. Уважно слухати ( або читати).

  2. Пордумати над кожною ознакою відгадуваного предмета.

  3. Не спішити, а все продумане ретельно зважити.


Вчитель. Сідайте, будь ласка, а ми продовжимо роботу.


Загадка. Спасибі, але я прийшла не одна. А зі своїми друзями. Один весь час питає хто це? Що це? А другий питає: « Який? Яка? Яке? Які?» Ну упізнали?

Так, це іменник та прикметник. ( Заходять Іменник та Прикметник)


Іменник. Бідні мої, нещасні предмети втратили свої назви. Хто ж мені допоможе? Хто їх знайде?


Прикметник. Почекай, не журись. Ось діти. Вони нам допоможуть. Намалюємо фоторобот зниклих предметів. Отже, почни з першого зниклого предмета. А я допоможу.


Іменник. Він довгий, зелений, смачний, корисний. ( Огірок )

  • Кругле, яскраве, приємне, тепле, ласкаве. ( Сонечко )


Прикметник. А це овальний, жовтий, кислий та теж корисний.

( Лимон )

Іменник. Молодці! Врятували мої предмети. А яка частина допомогла вам?

( Прикметник). Спасибі і тобі прикметник. Ти справжній друг!


Вчитель. Друзі, а що ви знаєте про прикметник? А з якою частиною мови він звۥязаний?


Прикметник. А що ви знаете про його друга Іменника?


Іменник. Спасибі діти! Я – Іменник, хочу все знати, все вміти, називати, ставити питання, мати свій рід. І щоб кожен мене вивчити зміг.


Вчитель. Діти, утворіть із слів відгадлок прикметники.


ІV. Розгадування кросворда. Обгрунтування загадок.

  1. Зуби залізні, ліс розгризли. ( Пила )

  2. По голубому морю

Мов легкі пір’їнки,

Ганяє пустун вітер,


Подушечки та перинки. ( Хмари )


  1. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її... ( Лисиця )

4. Сірий, зубастий звір,

По полю блукає

Ягнят шукає. ( Вовк )

    1. Маленька, сіренька

А хвостик як шило ( Миша )

6. Я маленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають. ( Редиска )

7. Хоч з гілками я колючими,

Зате з квітами пахучими. ( Роза)

8. Тварина рогата

І рогів багато ( Олень )

9. Сама жовта і цукриста

Я красуня золотиста. ( Диня )

10. Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і не злий,

Вдень ховається,

Вночі йде шукать харчі.

Весь із тонких гілочок,

Як він зветься? ( Їжачок )

  • Які слова допомогли відгадати вам ці загадки? ( Прикметники. Слова- назви ознак.)

  • Яку роль виконує прикметник в основному і писемному мовленні. ( Робить мовою яскравою, виразною, точною.)


V. Диференційовані завдання


  1. С
    громозвучий

    такий

    мов

    будильник

    співучий

    Хто
    класти загадки з розписанок:




( Хто такий співучий, мов будильник громозвучий? ) Півник.


а

Сама

холодна,


припіка

інших

( Сама холодна, а інших припіка.) Кропива


Червона,

росте,

пахуча

до


солодка,

близько,

землі

низько,

( Червона, солодка, пахуча росте низько, до землі близько.) Полуниця



  1. Творча група

  • Творча група підготувала нам « Хвилинки – цікавинки»




  • Діти. Дуже велика родина у червоного кольора


Рубіновий

Рум’яний

Пурпурний

Багряновий

Б
Червоний
уряковий

Калиновий

Мальновий

Вишневий

Бордовий

Кривавий


  1. Етимологічна хвилинка.


Вчитель. Цікаво знати. Червону фарбу робили з черв’яків особливого виду, їх називали червецями. Тому і колір назвали червоним.


VІ. Закріплення знань


  1. Колективна робота

Складання загадки про півника, використовуючи рифмові слова. ( Гребінець – молодець, співунець, має – скликає, вітає. Стрічає, голосистий, довгохвостий.)


VІІ. Підсумок уроку


1.Вчитель. Ось і закінчується наш урок подорож.

  • Чи сподобався вам наш урок?

  • Чим займалися на уроці?

  • Яка частина мови допомагає зробити нашу мову неповторною, багатою, виразною?


Загадка. Мені дуже сподобалося як вони працівали. Хто працював, той молодец! Що сподобалося вам. Поділіться вдома.


2. Оцінювання учнів.


3. Домашнє завдання


Вчитель. Хороші оцінки ще чекають завтра на вас. А чому завтра?

- Тому що домашнє завдання ось таке...