shkolaw.in.ua 1

Цікаві задачі для розвитку інтелектуальної культури молодшого школяра


 

Сучасні вимоги щодо формування  інтелектуальної  культури молодшого школяра включають в себе систему різних взаємопов’язаних компонентів. Одні з них характеризують  розвиток свідомості (знання, поняття, переконання), інші – поведінку (вчинки, звички, вміння).

         Уже в молодшому віці до дітей ставляться  моральні вимоги  у рамках того, що таке добре і що таке  погано. Навчання в початкових класах – період формування  інтелекту  і прищеплення основних  моральних  правил.  Саме в цей час відчувається інтенсивне  накопичення морального досвіду, поведінки, створюються  сприятливі умови  для розвитку  логічного мислення  розумових здібностей, моральної свідомості, ставлення  моральних знань учнів.

         Все  це  реалізується  в процесі  навчання  завдяки цілому комплексу методів. Кожна  40 хвилин  на уроці  повинна  пробуджувати  в кожному малюкові інтерес  до навчання, самостійного  висувати  гіпотези : перевіряти їх, порівнювати результати, доходити висновків, тобто  вчити мислити. Крім того, вироблення звички шукати  різні варіанти виходу з тієї  чи іншої ситуації дуже важливо  для майбутньої  творчої, зокрема наукової  діяльності, а саме вміння працівника знаходити неординарні шляхи вирішення проблеми забезпечує успіх у будь-якій справі, приносить насолоду.

         Активізуючи  навчальний процес  прагну стимулювати інтелектуальні, творчі сили учнів. Обов’язково враховую їхні психологічні можливості, рівень підготовленості, вікові особливості. Зовнішні стимули  навчального процесу діють через  внутрішні. Перші – це вимоги вчителя, однокласників, оцінка, заохочення і т.д. Внутрішні – інтерес до знань, бажання розширити  й поглибити знання, допитливість.

         Лише внутрішні стимули  мобілізують вольові і мислитель ні процеси. На уроках я  передбачаю такі  засоби і  прийоми, які збуджують  інтерес школярів   до виучуваного, активізують їхню  пізнавальну діяльність. Влаштовую змагання серед учнів, завдяки чому вони стають  уважнішими, відповідальнішими, працюють з інтересом. Заохочую творчу  працю дитини. Коли  вона створює  щось  сама і може при цьому бачити результат  своєї праці. Чим більше  дитина взаємодіє з природою, із суспільною працею, тим більше спостережливості, допитливості, пильності, уваги, здатності досліджувати  з’являється у діяльності  дитини.


         Створюю таку атмосферу у дитячому  колективі, щоб кожна дитина відчувала гордість  від того, що вона у чомусь досягла успіхів. У таких умовах пробуджується енергія  думки.

         Для  розвитку інтелектуальної  культури з математики, я пропоную  цікаві задачі з казковим сюжетом.

         Використання даних задач  сприяє розвитку кмітливості, творчої уяви, логічного мислення, математичної мови, стимулює інтерес  до „цариці наук”, сприяє активності учнів, виховує у них  навички  самостійної роботи  над задачею, вміння раціонально і творчо виконувати  завдання, ввічливо  і тактовно доводити свою думку і висловлювати думку  товариша.

Завдання 1.

                   Як Круть  і Верть зернятка   ділили. Круть і Верть  знайшли  зернятка Круть і каже:

-         Давай, друже, розділимо зернятка порівно.

-         Давай! Але  слабий я в математиці, діли ти.

Кинув Круть  другові 1 зернятко, а собі 2.

-         Ось  тобі, Верте, одна насінинка, а мені 2.

-         Чи не дуже мало ?!

-         Слухай далі, не поспішай. Тобі 3 зернятка.

-         Це добре!

-         А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...

-         Це добре!

-         А мені 4, тобі 5, а мені 6, тобі 7...

І так далі. Розділив Круть зернятка, кожного разу збільшуючи собі на                  1 зернятко . Останній раз Круть кинув собі 20 зернинок і на цьому зернятка закінчились. Задоволений Верть, думаючи, що він отримав зерняток стільки ж, скільки і Круть побіг  до  нірки. Як по вашому, діти, хто більше отримав  зерняток  Круть чи Верть і на скільки?

Відповідь до задачі 1

         Круть отримав на 10 зерняток більше.

Круть 1      3        5        7        9        11      13      15      17      19

Верть 2       4        6        8        10      12      14      16      18      20


Задача 2. Казка про нуль

         Лисичка, Їжачок, Зайчик і Ведмедик знайшли в лісі одне яблучко. Лисичка запропонувала виконати якусь дію з одиницею і нулем, щоб вийшло число більше за одиницю. У кого це вийде, той і з’їсть яблучко. Їжачок  додав до одиниці нуль і одержав  один. (1+0=1).

         Зайчик: 1-0=1. Ведмедик: 1х 0=0

         А Лисичка приписала нуль до одиниці і одержала 10.

         Хто ж з’їв яблучко?

Задача 3. Джеррі прогризла у трьох шматочках сиру 6 дірочок. Подивилася крізь одну дірочку і побачила Тома, що спав у кутку. Поглянула крізь другу, третю, четверту, п’яту... – і скрізь коти.

-         Звідки взялося  так багато Томів? – вигукнула Джеррі і втекла.

Скількох котів побачила перелякана мишка крізь всі дірочки?

Задача 4.  Червона  Шапочка  йшла  до бабусі  в гості несла  їй 14 пиріжків: з м’ясом, грибами і капустою. З м’ясом  було  стільки  й  з капустою, а  з грибами на 1 менше, ніж з м’ясом.

         Скільки пиріжків кожного виду несла Червона Шапочка?

         Відповідь до задачі.

         Червона Шапочка несла  до бабусі 5 пиріжків з м’ясом, 5 пиріжків з капустою, а з грибами  4 пиріжки.

         5+5+4=14 пиріжків

Задача 5. Вінні – Пуху на День народження подарували бочку  з медом масою   7 кг.  Коли Вінні-Пух з’їв половину меду, то бочка стала важити 4 кг.

         Скільки кілограмів меду було в бочечці спочатку?

         Відповідь до задачі.

         В бочці спочатку було 6 кг меду. Мед, що залишився в бочці мав масу     7-4=3 кг. Отже, весь мед в бочці має масу 3х2=6 кг.

Задача 6. Лисичка в курятнику  тримала  дев’ять курей. Щодня курочки несли  по 7 яєць, які Лисичка продавала на базарі.

         Скільки півників було серед курей?

Задача 7. Вовк і Заєць пішли купувати  морозиво. Вовк каже: „Я більший  і куплю три порції, а ти менший, то попросиш дві”. Вовк купив   три порції, а Заєць... двічі по дві. З’їв  Вовк морозиво, глянув на Зайця та як гукне : „Ну, заєць, постривай!” Чому розсердився Вовк?


Задача 8. Наловив дід риби повний віз. Риба – великі лящі. Їде додому і бачить лисичка згорнулась клубочком, лкжить на дорозі.

         Дід зліз з воза, підійшов, а  лисичка і не ворухнеться. Дід вирішив, що вона мертва.

         - От гарна знахідка! Буде моїй старенькій комір на шубу.

         Взяв він лисицю і поклав на віз, а сам пішов попереду.

         А Лисичка тим часом  стала викидати потихеньку із воза все по рибці, та по рибці. Спочатку Лисичка діяла обережно, а потім все сміливіше. У першу хвилину вона викинула лише 1 ляща, у другу – 2 лящі, в третю хвилину –           4 лящі і так далі... за кожну наступну  хвилину вона викидала в два рази  більше лящів. Через 7 хв.  лисичка викинула  всю рибку і втекла з воза.

         Скільки ж, лящів дісталося хитрій Лисичці?

         Відповідь до задачі.

         Лисиці дісталось 127 лящів. 1+2+4+8+16+32+64=127

Задача 9. Півник Голосисте Горлечко напік  12 пиріжків. Виклав їх на столі.       А мишенята  Круть  і Верть вже тут як тут. І гукати їх не треба.

-         Ох, і голодний я! – каже Круть.

-         А я який голодний! – каже Верть. Так посідали до столу. А Півник каже:

-         Стривайте-но, стривайте! Ви мені переш скажіть, хто знайшов колосочок?

-         Ти, - кажуть мишенята.

-         А хто його обмолотив?

-         Ти, - вже тихіше відказують Круть і Верть.

-         А тісто хто місив? Піч топив? Пиріжків напік?

Отже, за свою працю я візьму половину пиріжків з маком, третину – з сиром, 1/2 - з пшоном. А решта – ваші. Мишенята подумали трішки і засмучені вилізли  із-за стола. Чому засмутились Круть  і Верть?

Задача 10. Коник – Стрибунець

Коник – Стрибунець  половину часу  кожної доби спав, третю частину кожної доби спав, третю частину кожної доби танцював, шосту – співав. Решту часу  він вирішив готуватися  до зими. Скільки годин на добу  коник-стрибунець готувався  до зими ?


Задача 11.  Малюк може з’їсти  600 г. варення за 6 хвилин, а Карлсон – в два рази  швидше. За який час  вони з’дять  це варення разом?

Відповідь до задачі

За 1 хв.  малюк з’їсть

600:6 = 100г.

Карлсон може з’їсти  все варення за 6:2=3хв.

     Отже, він за 1 хв. з’сть 600:3=200 г.

     Разом вони  можуть  за 1 хв. з’їсти  100+200=300г.

     Все варення вони разом з’їдять за 600: 300 = 2 хв.

Задача 12. У селі Простоквашино на лавочці перед  будинком сидять : дядько Федір, кіт Матрос кін, собака Шарик і листоноша Пекін.

     Якщо Шарик, який сидить крайнім зліва, сяде між  Матроскіним і Федором, то Федір виявиться крайнім зліва. Хто ж де сидить?

Задача 13. Мауглі попрохав п’ятьох мавпочок принести  йому горіхів. Мавпочки набрали  горіхів порівну і понесли Мауглі. По дорозі вони засперечались  і кожна мавпочка кинула  в кожну по горіху. В результаті вони принесли горіхів у 2 рази менше, ніж зібрали.

     Скільки горіхів отримав Манглі?

Відповідь до задачі

Манглі отримав 20 горіхів. Мавпочки принесли  стільки горіхів, скільки кинули одна в одну, а всього вони кинули  4х5=20 горіхів.