shkolaw.in.ua 1

І.В.Ковальчук,


учитель української мови та літератури
Урок української мови (6клас)

Тема. Групи прикметників за значенням. Перехід прикметників з однієї групи в іншу

Мета: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням (якісними, відносними, присвійними) та явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу; формувати вмінння розрізняти групи прикметників за значенням, пояснювати причини переходу; удосконалювати вміння доречно вживати прикметники різних за значенням груп в усному та писемному мовленні; виховувати любов до природи, вчити бачити прекрасне.

Обладнання: підручник, ПК (слайдова презентація), текст

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Люби природу не як символ душі своєї,

люби природу не для себе, люби для неї

М. Рильский
І Етап орієнтації: перевірка д/з

-привітання з Днем ангела

Ми розпочали на попередній парі вивчати нову частину мови – прикметник. Давайте пригадаємо (фронтальне опитування):


  • Що таке прикметник?

  • Які він має морфологічні ознаки?

  • Чим може виступати у реченні?

А сьогодні приступаємо до нової теми.

Запис числа, класної роботи, теми.

ІІ Етап визначення мети. Формула: Сьогоднішній урок навчить мене… (метод незакінченого речення)

  • Для чого потрібний такий урок?

Прочитайте епіграф.

– Як ви його розумієте?

  • Як ви думаєте, чому саме такий епіграф я підібрала для нашого уроку?

ІІІ Етап планування діяльності

План (усно)

  1. Групи прикметників за значення:

а) якісні;

б) відносні;

в) присвійні.

2. Вживання в усному і писемному мовленні прикметників у переносному значенні.


3. перехід прикметників із однієї групи за значенням в іншу .

ІV Етап організації виконання плану діяльності

А зараз я пропоную такий вид роботи:

- Написати міні-твір (5-6 речень), використовуючи прикметники, на тему "Сипле, сипле, сипле сніг…"

Учні на вибір зачитують твори і виділяють прикметники.

- Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику самостійно. Обговорення теми.

- Обговорення прикметників, що були у творах. Усно визначаємо їх групу за значенням. Надписуємо її над словом у творі.

Діти сидять за комп‘ютерами. Роздати текст на листках (опис природи взимку).(Додаток 1).

1 слайд: Вибірково-пошукова робота (розподіл прикметників з тексту на роздрукованому листку на 3 колонки у групи за значенням).(Додаток 3).

Порівняйте текст з описом природи взимку.

Діти виконують самостійно.

2 слайд: Творче констрювання: словосполучення "іменник+іменник" переробити на словосполучення "іменник+прикметник".

Діти виконують, коментуючи по ходу вправи.

Фронтальна бесіда: відповіді на запитання на с. №146 у підручнику. Опрацювання таблиці.

3 слайд: Творча вправа. Прикметники ввести у словосполучення так, щоб вони належали до різних розрядів.

4 слайд: Усно розгадати кросворд і вписати відповіді на загадки з підковикою.(Додаток 2).

Рефлексія.

Формула: На сьогоднішньому уроці я навчився…(метод незакінченого речення)

Оцінювання.

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал, скласти кросворд, у якому би по вертикалі були слова з прямим значення, а по горизонталі - з переносним.
Додаток 1

Опис природи взимку

Пролітав дрібний сніжок, осідав білими купками між грудками. Неначе тополиний пух, сніжинки тулилися край дороги, западали між коріннями дерев, віялись по стежках. Дерева стояли у білім мареві. Іній ще з ночі густо вкрив кожну гілочку, посріблив очерети і осоку. А на ставу проти ранішнього сонця виблискував ясинець. Цей перший льодок був рівний і чистий, як скло. Ніч була тиха і місячна. Ще з вечора брав мороз, пощипував дітвору за носики і за вушка, а десь опівночі скував береги і засклив ставок дзеркальною шибкою. Проміння відсвічувалось в тому дзеркалі, і край берега витанцьовували сонячні зайчики. (В. Грінчак)


Додаток 2

Кросворд


  1. Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (Морська)

  2. Який прикметник називає ознаку хустинки, намоченої в морі? (Мокра)

  3. Назвіть прикметник, що означає "смак" долі. (Гірка)

  4. Назвіть прикметник, що означає людину, яка ніколи не заглядає у дзеркало. (Сліпа)

  5. Назвіть прикметник, що показує ознаку каміння, якого немає в річці. (Сухе)

  6. Який голос буває у дорогої тканини? (Оксамитовий)

  7. Назвіть прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна)

  8. Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (Порожній)

Додаток 3












Література

  1. Доломінська В. Використання ІКТ на уроках української мови В.Доломінська // Сучасна школа України. - 2010. – березень (№ 3). – С.10-15.