shkolaw.in.ua 1


Біологія людини. 9-й клас.

Учитель: Мартинюк А. В.

Тема. Підтримання температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача.

Мета. Сформулювати поняття терморегуляції. Визначити роль шкіри в терморегуляції. Визначити якими процесами, та як забезпечується тепловіддача. Визначити якими процесами, та як забезпечується теплоутворення Визначити якими структурами у людини забезпечується теплоізоляція. Визначити як відбувається регуляція теплопродукції та тепловіддачі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Будова шкіри. Схема « Терморегуляція. Регуляція тепловіддачі та Теплоутворення.»

ХІД УРОКУ.

I
.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II
.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Переказ уривка із оповідання Панаса Мирного «Морозенко», сцена в якій Пилипко гине від переохолодження. Питання: «Чому Пилипко, замерзаючи, відчув тепло в усьому тілі? Попробуємо знайти відповідь на це питання вивчивши тему цього уроку.

III
.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1.Оголошення теми уроку.

2. Оголошення мети уроку.

3. Теплопродукція.

4. Теплоізоляція.

5. Тепловіддача.

6. Регуляція тепловіддачі.

До п. 3. Емпіричні питання: Яка температура тіла людини? Чи змінюється вона? Чому? ( +36,6о. В нормі може змінюватися в межах 2о, тому вважається сталою. Людина – теплокровна істота.)

Учитель: Досягається теплокровність терморегуляцією.

Визначення терміна: Терморегуляція – рівновага між теплопродукцією та тепловіддачею. (відзначаємо на схемі). В процесі бесіди визначаємо, що теплопродукція це процес хімічний і базується енергетичному обміні речовин. Енергетичний обмін відбувається в кожній клітині,але є органи де виробляється найбільше енергії. Визначаємо що це печінка (її назва означає – та що пече), та м*язи під час роботи.


До п. 4. Згадуємо що забезпечує теплоізоляцію у ссавців (волосяний покрив та підшкірна клітковина), але у людини волосяний покрив редукований, то все навантаження по теплоізоляції падає на підшкірну клітковину. Винятком являється шкіра голови, де майже відсутня підшкірна клітковина, тому там достатній волосяний покрив. Функції волосяного покриву у людини виконує одяг. Робота з таблицею.

До п. 5. Пояснення. Тепловіддача явище фізичне і забезпечується дермою шкіри. В свою чергу це випромінювання (забезпечується судинами шкіри) та випаровування (забезпечується потовими залозами). Робота з таблицею.

Тепловіддача залежить від умов середовища. Якщо температура довкілля буде вище +35о,то тепловіддача випромінюванням буде неможлива. Якщо вологість довкілля буде вище середньої, то тепловіддача випаровуванням буде неможлива.

До п. 6. Пояснення. Якщо температура довкілля вище +20о, то її сприймають теплові рецептори шкіри і передають імпульс до гіпоталамуса, а той в судинно-руховий центр довгастого мозку, звідти імпульс через парасимпатичний відділ до артеріол шкіри, вони розширюються і більше крові притікає до капілярів дерми. Шкіра червоніє і випромінювання зростає. Одночасно гіпоталамус змушує надниркові залози виділяти більше адреналіну, а він ,в свою чергу, підсилює потовиділення і дихання. Зростає випаровування. Якщо температура довкілля буде нижче +20о,то її сприймають холодові рецептори шкіри і передають імпульс до гіпоталамуса, а той в судинно-руховий центр довгастого мозку. Звідти імпульс через симпатичний відділ до артеріол шкіри, вони стискаються і менше крові притікає до капілярів дерми. Шкіра блідне і зменшується випромінювання. Одночасно адреналін піднімає волосся, підсилює роботу печінки і тремтіння м*язів. Зростає теплопродукція і теплоізоляція. Робота зі схемою. І останнє. Чому ж Пилипку стало тепло, коли він замерзав?

В процесі бесіди визначаємо, що коли до шкіри притікає менше крові, тоді вона відтікає до внутрішніх органів і нагріває їх, тому теплорецептори відчувають тепло і судини шкіри розширюються, віддаючи останнє тепло. Тому людина замерзає.


IV
. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Пробуємо відповісти на питання.


  1. Чому на холді « зуб на зуб не попадає»?

  2. Чому на холоді з*являється « гусяча шкіра»?

  3. Якими процесами буде забезпечуватися тепловіддача при

відвідуванні:

а) парилки в лазні ?

б) сауни?

В) дуже сухого приміщення з температурою +18о ?

V
. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вивчити параграф 36. Опрацювати схему терморегуляції в зошиті.