shkolaw.in.ua 1

Тема. Довкілля тварин. Пристосування тварин до добування

корму. Захист від ворогів.

Мета. Формувати поняття «довкілля тварин». Ознайомити учнів

з ознаками, завдяки яким дикі тварини добувають корм та

захищаються від ворогів. Розвивати вміння спостерігати,

аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до тварин,

бажання їх захищати від знищення.

Тип уроку. Інтерактивний.

Обладнання. Малюнки тварин, тестові завдання, картки для індивідуального опитування, опори, план для характеристики тварин, запис весняної мелодії П Чайковського.

Девіз уроку. Природа — єдина книга, усі сторінки якої повні

глибокого змісту.

Гете

Хід уроку.


І. Організаційна частина.

1.Рефлексія.

- Послухайте музику. Попробуйте визначити , що вона вам нагадує?

2. Робота над девізом уроку.

- До якого уроку приготувалися?

- Що вивчає курс природознавства?

- Відомий філософ Гете сказав: «Природа — це єдина книга, усі сторінки якої повні глибокого змісту». Як ви розумієте ці слова?

- Ці слова будуть девізом нашого уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з - змістом цих сторінок і створимо свою книгу, сторінки якої теж мають глибокий зміст.

- Щоб багато знати, треба бути спостережливим. Тому перша сторінка, яку ми відкриємо, це «Сторінка спостережень».

II. Сторінка спостережень.

1. Бесіда.

- Яка пора року почалася?

- Які ознаки весни можна вже помітити в неживій природі?

- А в живій?

- Які пташки вже повернулися з вирію? (Першими повертаються з вирію граки і жайворонки)

- Які зміни відбулися в житті звірів? (У кінці лютого у ведмедів народжуються малята. На початку березня ведмеді прокидаються із сплячки. Прокинувся від сну борсук, бо коли зима нехолодна, борсуки залягають у сплячку на короткий час.)


- Які дерева прокидаються першими? (Першою з дерев прокинулась верба. На ній уже з'явились котики.)

- Який місяць розпочав весну?

- Чому березень має таку назву?

- Що вам відомо про місяць березень? (Повідомлення учнів.)

- Наші предки зустрічали Новий рік 13 березня, коли пробуджувалась природа.

- Астрономічна весна припадає на 21 березня — день весняного рівнодення.

- Які ви знаєте народні свята березня?

- На 14 березня припадає Явдоха.

- 22 березня - Сорок святих. В цей день жінки випікають 40 "жайворонків" або "голубків".

- 30 березня - Теплого Олекси.

Як по-іншому в народі називається цей місяць? (Місяць березень має такі назви: березоль, березіль, март, капельник, протальник, зимобор, соковик, марець, красовик)

II Сторінка ерудита.

# Яка тварина є чемпіоном серед сонь? (Бабак)

# Найвищий птах на Україні. (Сірий журавель)

# Четвероногий «інженер» та «будівельник» гребель. (Бобер)

# Звір, що вміє літати. (Кажан)

# Єдина тварина із сімейства куницевих, яка пристосувалась до водного способу життя. Дуже любить гратися рибою. Хижак. (Видра)

# Крупна миролюбна тварина, чудовий будівельник домівок, що влаштовує біля головного входу «солярій-лоджію», за одне полювання з'їдає 60 жаб. (Борсук)

# Найбільша кішка на Землі. (Тигр)

# Нелітаючі птахи, які не будують гнізд, яйця насиджує самець. Коли малюки досягають місячного віку, переходять у «дитячий садок». (Пінгвіни).

# Найкрупніший птах світу, висота птаха — 2,5 м, а маса може перевищувати 50 кг, бігає зі швидкістю 70 км/год. (Страус) (Страуси — всеїдні птахи. Вони живляться переважно рослинами та не пропускають можливості поласувати пташенятами інших птахів. Іноді поїдають гризунів, не гребують комахами.)

- Хто підготував цікаві повідомлення про тварин?


- Які запитання поставили до повідомлень учнів?

- Складемо вікторину.

Підсумок.

- Хто отримує звання ерудита?

- А ми перегортаємо наступну сторінку.

ІУ.Перевірка домашнього завдання.

Сторінка «Розмноження тварин»

1. Фронтальне опитування.

- На які групи діляться тварини за зовнішньою будовою?

- Як розмножуються звірі? комахи? риби? плазуни? птахи? земноводні?

2. «Наукова конференція»

- Щоб більше дізнатися про розмноження тварин, ми проведемо наукову прес-конференцію. Прес-конференція - це зустріч з журналістами, а проводиться вона, щоб більше про щось дізнатися і написати в газету, або повідомити по радіо чи телебаченню. На нашу прес-конференцію запрошені вчені: орнітологи, ентомологи, герпетологи, батрахологи, іхтіологи, теріологи, а також журналісти з газети «Освітянські обрії». Ви теж можете записати для себе щось цікаве.

-- Розпочинаємо прес-конференцію.

1-й журналіст. Чим унікальний спосіб розмноження земноводних?

Батрахолог. . Спосіб, у який розмножуються земноводні, унікальний у царстві тварин. Самки відкладають у воді яйця, вкриті слизом, що нагадує желе. З яєць вилуплюються пуголовки, в яких поступово розвиваються легені та кінцівки, необхідні їм для життя на суші. Деяким земноводним потрібно зовсім небагато води для того, щоб вони могли відкласти яйця. Зелена жаба відкладає ікру на вологе листя, а самець жаби-повитухи носить яйця, відкладені самкою, на своїх задніх ногах, занурюючи їх у калюжі. Австралійська квакша ковтає свою ікру і личинки вилуплюються у неї в шлунку, вистрибуючи потім з рота матері.

2-й журналіст. Як відомо, плазуни не турбуються про своє потомство. Але в крокодилів це не зовсім так.

Герпетолог. Дійсно. Самка крокодила відкладає до 40 яєць. Малюки ще у яйцях починають тонко пищати. Почувши писк, вона допомагає їм вибратися на світ. Малюків, що вилупились, мати забирає у пащу, де є особливий мішок, у якому розміщується кілька малих крокодильчиків і обережно переносить їх на обмілину.


1-й журналіст. У більшості птахів яйця висиджує самка, а чи є такі птахи, де це робить самець?

Орнітолог. Є, у пінгвінів. Самка відкладає на голу крижину одне велике яйце і йде далеко в море. Самець кладе яйце собі на лапи, прикриває його особливою складкою живота і висиджує.

2-й журналіст. Якщо є такі птахи, що не мостять гнізда, то може є такі риби, які вміють їх мостити?

Іхтіолог. Зазвичай ні. Риби відкладають ікру на рослини, корали чи просто на дно. А ось самка сома відкладає ікру у примітивному гнізді із водяних рослин. До виходу мальків самець охороняє гніздо.

1-й журналіст. Сьогодні ми чули, що ведмежата народжуються у середині лютого. Але ж ведмеді в цей час сплять?

Теріолог. Це справді так. Ведмежата народжуються у той час, коли ведмедиця перебуває у сплячці. Вони народжуються сліпими, без хутра та зубів, масою пів кілограма і швидко ростуть на молоці сплячої мами. Вперше виходять з барлога в двохмісячному віці.

2-й журналіст. Відомо, що лялечки комах перезимовують у затишних місцях. Чому ж холод не вбиває їх?

Ентомолог. Лялечок не вбиває холод тому, що вони прекрасно приготувалися до зими, накопивши жир і чекають тепла. Але якщо внесете лялечку метелика до теплої кімнати і чекатимете, коли вилупиться метелик, то ваші очікування будуть марні. Лялечка повинна загартуватися морозом 1 - 2 місяці. Тільки тоді, потрапивши в тепле приміщення, в один прекрасний день вона розправить свої різнокольорові крила.

- Я дякую журналістам і вченим за цікаву прес-конференцію.

- А ми, використовуючи свої знання і почуте на прес-конференції, виконаємо завдання на кодованих картках.

3. Індивідуальне опитування по картках. З'єднай групу тварин із способом розмноження.

Птахи 1. народжують малят

Плазуни 2. відкладають яйця у гнізда

3.Риби 3. відкладають яйця у пісок


4. Звірі 4. відкладають ікру, з якої з'являються

мальки, схожі на дорослих тварин

5. Земноводні 5. відкладають яйця, з яких

вилуплюються личинки

6. Комахи 6. відкладають ікру, з якої з'являються

пуголовки.

4.Підсумок.

- Які тварини розмножуються, відкладаючи яйця?

- Які тварини розмножуються, відкладаючи ікру? -- Чому звірів називають ще ссавцями?

- Багато знань ми почерпнули з цієї сторінки. Напевно стомилися і повинні відпочити.

V. Фізкультхвилинка.

VI. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми і мети уроку.

- Перед тим, як перегорнути наступну сторінку нашої книги, прочитайте тему уроку. Визначимо завдання уроку.

- Що повинні дізнатися на уроці?

2.- Актуалізація опорних знань.

- Наступна сторінка «Довкілля тварин»

- Поясніть термін «довкілля», дібравши синоніми (оточення)

- Пригадайте, що таке довкілля рослин?

- Хто зможе сказати, що таке «довкілля тварин»?

3. Уявна екскурсія до лісу.

Ознайомлення з довкіллям тварин

а)Гра «Відгадай за описом»

- Уявіть себе у весняному лісі. Відгадайте за описом, яку тваринку ми можемо побачити в лісі?

- Тварина має добре розвинений слух, а зір та нюх слабкі. Справжній майстер по заплутуванню слідів. Рятується втечею, бігає зі швидкістю 65 км/год.

б) Ознайомлення з довкіллям зайця.

—А ось і заєць. Подумайте і скажіть, що оточує зайця в лісі?

—Отже, його оточують повітря, вода, рослини, якими він харчується, сонячне проміння дає йому світло і тепло.

- Які ще тварини живуть поряд із зайцем?

- Лисиця, вовк, сова — вороги зайця. Тому він повинен від них ховатися.

- А чи залежить заєць від людини?

- Отже, людина може вполювати, а може врятувати зайця, розкладаючи в сніжну, холодну зиму в лісі корм.


- Висновок.

Що є довкіллям зайця?

(Сонце, повітря, грунт, вода, рослини, тварини, люди — довкілля зайця.)

в) Ознайомлення з необхідними умовами існування зайця. Робота з підручником.

- Чи все, що оточує зайця, необхідне йому для життя?

- Які умови є необхідними для життя зайця?

Відкрийте підручники на с. 145 і відшукайте ці умови. (Сонце, повітря, рослини)

- Як ви думаєте, чи є ці умови необхідними для життя вовка?

- Що не є необхідною умовою для вовка? Чому?

- Які умови є необхідними для травоїдних тварин?

- Які умови є необхідними для хижих тварин?

Висновок.

Для кожної групи тварин потрібні певні умови існування.

- Поясніть термін «необхідні умови життя тварин».

- Дикі тварини живуть у різних природних умовах. Щоб не загинути, тварини пристосувались до життя в довкіллі.

- Поясніть термін «пристосувалися».

- Про яке пристосування тварин будемо сьогодні говорити?

- Значить наступна сторінка «Пристосування тварин до добування корму»

4. Сторінка «Пристосування тварин до добування корму»

а) Загадка.

- Продовжимо нашу мандрівку в ліс.

- Відгадайте, кого ми ще там зустріли?

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Весь, як є-жорстока лють.

Очі так її і ллють.

Зачаївся, ось примовк

Грізний звір цей, звісно ...(Вовк)

б) Бесіда.

- Розглянемо цього найсильнішого хижака.

- Що допомагає вовку добувати їжу?

- Так, гострі зуби, добрі слух, нюх, зір, швидкий біг допомагають хижакові добувати корм.

- А що ще допомагає вовку виживати, дізнаєтесь з цікавого повідомлення.

в) Повідомлення учня.

# Високоорганізовані тварини, живуть зграями з суворою дисципліною. Усі члени зграї підкоряються найсильнішому, найдосвіченішому ватажку. У зграї панує взаємодопомога, підтримка, злагодженість дій під час полювання, що допомагає у боротьбі за виживання.


Жорстокі до слабких або хворих родичів, яких у голодні часи з'їдають. Зворушливо турбуються про потомство, вовченят навчають всім премудростям нелегкого життя, під час відпочинку граються з малюками. Коли вовченята поводяться погано по відношенню до своїх братів д сестер, то батьки їх карають за провину.

г) Робота з підручником.

- Прочитайте перший абзац на с.146 і скажіть, що ще допомагає вовку добувати їжу?

д) Робота в групах.

— Щоб дізнатися, що допомагає іншим тваринам добувати корм, попрацюємо в групах.

1 група.

Як добуває собі їжу лисиця?

2 група

- Прочитайте, що допомагає хижим птахам добувати їжу.

група. Як дятел добуває їжу?

4 група.

- Що особливого в зовнішній будові лелеки?

5 група.

- Як жаба добуває корм?

6 група.

- Що допомагає щуці добувати корм?

Висновок.

- Яких ознак набули тварини, щоб добувати їжу?

- Гострі зуби, добрі зір, слух і нюх, довгий і гострий дзьоб, довгий липкий язик, міцні кігті, довга шия, сіро-зелене забарвлення — це ознаки, завдяки яким дикі тварини добувають корм.

- І так ми ознайомились з тим, як тварини пристосувались добувати корм, і можемо перегорнути сторінку далі.

5. Сторінка «Пристосування тварин до захисту від ворогів.

а) Розв'язання проблемного завдання.

- А чи задумувались ви, яка небезпека загрожує тваринам?

- Як ви думаєте, чи пристосувалися тварини, на яких нападають чи полюють, яким загрожує небезпека?

- Погляньте на лося, косулю. Що допомагає їм врятуватися від хижаків?

- Лось — сильна тварина, його боїться навіть вовк. Він здатний одним ударом передніх кінцівок убити не тільки людину, а й ведмедя.

- Козуля хоч і не сильна тварина, але швидко бігає.

- Природа подбала про цих звірів і наділила їх швидким бігом, міцними копитами і рогами.


Висновок.

- Отже, тварини пристосувалися захищатися від ворогів. Кожний вид тварин має властиві лише йому захисні ознаки.

- То які ж ці ознаки? Послухаємо учнів, які готували цей матеріал.

б) Презентація проекту.

- Що рятує зайця від ворогів?

(Ворогів у зайця дуже багато. Надійний його порятунок