shkolaw.in.ua 1
Тема: Поняття про телебачення.


Мета: ввести поняття “телебачення”, “засоби комунікації”; виявити закономірності розвитку телебачення в Україні як засобу масової інформації та комунікації;

проаналізувати сучасні тенденції в розвитку українського телебачення як засобу комунікації; ознайомити учнів із практичним застосуванням електромагнітних хвиль; розвивати логічне мислення, формувати науковий світогляд, ІКТ та навчальну компетентність, виховувати активність.

Обладнання: ПК, кінескоп, схеми блоків телевізора, набір радіодеталей, картки

Підготовчий етап: підібрати матеріал з історії виникнення телебачення. Підготувати презентації на теми: «Етапи розвитку телебачення», «Обережно, телевізор!»

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань


  1. Фронтальне опитування:

  1. Що таке електромагнітна хвиля?

  2. Що таке радіолокація?

  3. Хто працював над створенням радіо?

  4. Які принципи радіотелефонного зв'язку вам відомі?

  5. Що таке модуляція?

  6. Що таке детектування?




  1. Опитування за допомогою комп’ютерної програми "Test-W2"

  2. Розв’язати задачі на дошці:

1) Космічний корабель з екіпажем наблизився до Марса. Через який мінімальний час командир корабля може одержати відцовідь на своє запитання, адресоване в Центр керування польотом? Вдстань від Землі до Марса під час сеансу зв'язку становить 150 млн.км.(36: № 6.13. Відповідь: 16 хв 40 с.)

2) Радіолокатор випромінює високочастотні імпульси тривавалістю 10 мкс. Чому дорівнює найменша дальність виявлення цілі радіолокатором? (36: № 6.37. Відповідь: 1,5 км.)


  1. Робота з електронними схемами:
  • Розгляньте принципові схеми (Додаток 5). З яких деталей вона складається?


  • Які деталі вам потрібні для створення найпростішого приймача? Передавача?

  1. Знайдіть відповідність:



1

Електромагнітна хвиля

А

відкритий коливальний контур

2

Вібратор Герца

Б

добуток густини енергії електромагнітної хвилі та швидкості її поширення

3

Густиною потоку випромінювання називається

В

процес поширення у просторі з часом вільного електромагнітного поля

4

Когерер

Г

передача та прийом інформації за допомогою радіохвиль

5

Радіозв'язок

Д

чутливий детектор хвиль







Е

процес виділення звукових коливань із прийнятих модульованих



Відповідь: 1-В, 2-А, 3-Б, 4-Д, 5-Г

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом

  1. Учні демонструють презентацію «Етапи розвитку телебачення»(Додаток 1)

  2. Розповідь вчителя:

Радіохвилі використовують для передачі не тільки звуку, а й зображення. Слово «телевізор» пролунало на міжнародному конгресі в Парижі 1900 року. Однак проблема передачі зображення на відстань хвилювала людей ще раніше. Серед авторів проектів слід назвати імена португальського вченого де Пайва (1879 р.) і російського фізика П. І. Бахметьєва (1880 р.), які запропонували передавати телевізійне зображення не відразу все, а по черзі, елемент за елементом у деякій послідовності.


Перші кроки в застосуванні електронних методів у телебаченні були зробили ше в 1907 році, коли російський учений Б. Розінґ запатентував систему названу «катодною телескопією». 9 травня 1911 року він уперше демонстрував телевізійне зображення. Найперша електронна передавальна трубка, відома під назвою іконоскопа, була винайдена В. Зворикіним у 1931р.

В основі телевізійної передачі зображень лежать три фізичні процеси:

1) перетворення оптичного зображення на електричні сигнали;

2) передача електричних сигналів по каналах зв'язку;

3) перетворення переданих електричних сигналів на оптичне зображення.

На передавальній станції здійснюється перетворення зображення на послідовність електричних сигналів.

Зображення кадру перетворюється за допомогою передавальної вакуумної електронної трубки — іконоскопа — на серію електричних сигналів (демонструється фото ). Усередині іконоскопа розташовано мозаїчний екран, на якому за допомогою оптичної системи проектується зображення об'єкта. Кожен елемент мозаїки заряджається, причому його заряд залежить від інтенсивності світла, що падає на елемент. Цей заряд змінюється під час потрапляння на елемент електронного пучка, створюваного електронною гарматою. Електронний пучок послідовно потрапляє на всі елементи спочатку одного рядка мозаїки, потім іншого і т. д. (усього 625 рядків за 1/25 секунди).

Процес послідовного перетворення оптичного зображення на електричні сигнали називається розгорткою зображення.

Утворюваний відеосигнал містить інформацію про зображення. Потім цими сигналами модулюють коливання, які виробляються генератором високої частоти.

Модульовані сигналом високочастотні коливання подаються на антену й випромінюються нею в простір. Одночасно другий передавач здійснює передаваня сигналу звукового супроводу. Телевізійні радіосигнали можуть бути передані тільки в діапазоні ультракоротких (метрових) хвиль. Відеосигнал несе значно більше інформації, ніж звуковий сигнал. Через це й займає значно ширшу смугу частот. На низьких частотах ці смуги перекривалися б і передавальні станції заважали б одна одній. Радіохвилі поширюються звичайно лише в межах прямої видимості антени. Тому для охоплення телевізійним мовленням великої території необхідно розміщати телепередавачі частіше й піднімати їхні антени вище. Зона впевненого прийому телебачення невпинно збільшується завдяки використанню ретрансляційних супутників.


Телевізійний приймач перетворює добутий відеосигнал на видиме зображення на екрані приймальної електронно-променевої трубки кінескопа (демонстрація кінескопа). Електронна гармата такої трубки постачена електродом, який керує кількістю електронів у пучку й, отже, світінням екрана в місці потрапляння променя. Системи котушок горизонтального й вертикального відхилення змушують електронний промінь оббігати весь екран точно в такий самй спосіб, як електронний промінь оббігав мозаїчний екран у передавальній трубці. Синхронність руху променів у передавальній і приймальній трубках досягається посиланням спеціальних синхронізуючих сигналів.


  1. Учні демонструють презентацію «Види телевізорів» (Додаток 2), розповідають про новинки в галузі телебачення.

  2. Телевізійний приймач перетворюється на члена родини. Яка ж небезпека чатує кожного телеглядача? Учні демонструють презентацію «Яку шкоду приносить телевізор»( Додаток 3)

  3. Ознайомлення з пам’яткою телеглядача (Додаток 4).

Висновок: Разом з радіомовленням телебачення є одним з найбільш масових засобів інформації, освіти, політичного і культурного виховання людства; також одним з основних засобів зв'язку, широко використовуваним у наукових дослідженнях при обсервації об'єктів з віддалі, в техніці, промисловості, транспорті, будівництві, сільському господарстві, метеорології, космічних і нуклеарних дослідженнях, у військовій справі тощо.

ІV. Закріплення

  1. Яку роль відіграє телевізор у вашому житті?(інформація, розваги)

  2. Які види телебачення вам відомі? (аналогове, цифрове, кабельне)

  3. Навіщо передавальні антени телецентрів розташовують на багатометрових вишках?( щоб збільшити дальність передачі)

V. Підсумки.

VІ. Д/З.читати §50
Список літератури:
  1. Гончаренко С.У.Фізика: Підруч.для 11 кл. Серед. загальноосв. шк. – К.: Освіта, 2002. – 319с.


  2. Кирик Л.А.Уроки фізики.11 кл.:Календарно-тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації. Тематичні контрольні роботи.- Х.: Ранок – НТ, 2005.-416с.

  3. Шелестов И.П. Электроника для рыболова.- Солон- Р, 2001.

  4. http://zdorovja.ks.ua/3d-telebachennya-nebezpechno-dlya-zdorovya

  5. http://uk.wikipedia.org/wiki

  6. http://www.tehnos.com.ua

  7. http://www.chudoteh.ru

  8. http://vestnik55.wordpress.com

  9. http://www.labaz.ua

  10. http://www.schools.keldysh.ru

  11. http://www.pravmir.ru

Додаток 1

Матеріали презентації «Етапи розвитку телебачення»

1842 р. – шотландець А. Бейн висунув принцип «факсимільної телеграми».

Проведено перші досліди з передачі нерухомих зображеннь на відстані.

1862 р. –Працюючий в Росії італієць Д. Козеллі винайшов «хімічний телеграф», для передачі по проводах нерухомого зображення — малюнка або текста. Телеграф був випробуваний на лінії зв’язку Петербург — Москва.

1880 р. –практично одночасно російський учений П.И. Бахмет’єв і португальський фізик А. де Пайва висунули основоположний принцип телебачення — необхідність розкладання зображення на окремі элементи для послідовної передачі на відстані (розгортка).

1884 р. –Пауль Ніпков (Германія)

створив систему механічної розгортки в телебаченні – "диск Ніпкова".


1900 р. –російський винахідник А.А. Полумордвінов разробив кольорове телебачення, основане на трьохкомпонентній теорії кольору.

1900 р. –російський військовий інженер К.Д. Перський на Міжднародному электротехнічному конгресі в Парижі вперше ввів термін "телебачення" ("television"),

який отримав разповсюдження у всьому світі.

1902 р. –російський винахідник А.А. Полумордвінов запатентував «Апарат для передавання зображення і спосіб цієї передачі в зв’язку з одночасною передачею звуку».

1907 р. –Винахідник О.А. Адамян з Баку запатентував апарат двохкольрового ТБ

(червоно-біле зображення передавалося по проводах на 600 км).

1907 р. –початок ери електронного телебачення – відкриття російським ученим професором Б. Л. Розінгом, способу приймання телевізійного зображення за допомогою електронно-променевої трубки (кінескоп)

1911 р. – перша в світі телевізійна передача електронного ТБ. Б.Л. Розінг продемонстрував чітке зображення решітки, поміщеної перед об’єктивом передавача.

1925 р. -російський винахідник Л.С. Термен створює свій варіант телелебачення

и демонструє його.

1926 р. – Л.С. Термен продемонстрував в Кремлі телевізор з екраном 1мІ, названий «Пристроєм електричного далекобачення». Перший телевізор був встановлений в приймальні Ворошилова, а камера — перед входом в Наркомат оборони.

1928 г. – досліди по створенню механічного телебачення в СРСР — перша передача телевізійного сигналу через радіостанцію ім. Коминтерну була успішно здійснена з Москви в Свердловськ

Регулярне телевізійне мовлення за системою з оптико-механічної розгорткою зображення почалося в


  • США в 1927 році

  • у Великобританії в 1928 році

  • в Німеччині в 1929 р

Перше регулярне телемовлення на електронному принципі в УКХ-діапазоні почалося

  • в 1935 році в Німеччині
  • в 1936 році - в Англії, Італії і Франції


  • 1939 р в Радянському Союзі

  • 1953 р.У США було винайдено кольорове телебачення 



Станом на 2010 р


Додаток 2.

Матеріали презентації «Телевізори»

Типи телевізійних приймачів

-Кінескопний
-Рідкокристалічний
-Плазмовий
-Лазерний
-Проекційний

Характеристики телевізійних приймачів

-Діагональ екрану;
-Яскравість екрану;
-Чутливість приймача (тюнера);
-Можливість роботи в декількох стандартах (багатостандартний);
-Кількість звукових каналів (моно, стерео (NICAM), квадро);
-Кількість програм в пам'яті;
-Наявність дистанційного управління;
-Можливість роботи в якості монітора;
-Наявність цифрових функцій, прийом телетексту;
-Наявність блоку для прийому цифрового телебачення;
-Довговічність і надійність;

Стандарти і технології аналогового телевізійного зображення

кількість рядків по горизонталі
-525
-625

частота кадрової розгортки
-50 Гц
-60 Гц

відстань між частотами зображення і звуку
-4,5 МГц
-5,5 МГц
-6,0 МГц
-6,5 МГц
вид модуляції звуку
-ФМ (частотна)
-АМ (амплітудна)

спосіб кодування кольору
-PAL
-SÉCAM
-NTSC

Супутникове телебачення в Україні

  • Станом на початок 2010 року в Україні діяло чотири оператора надання послуг супутникового телебачення:

  • ООО «Диджиталфлай Юкрейн»

  • «Віасат Україна»

  • «Поверхность

  • «НТВ-плюс

За даними маркетингових досліджень,

в Україні приблизно 2.9 мільйони користувачів супутникового телебачення, але через поширене піратство, кількість комерційних абонентів оцінюють на рівні близько 80 тис. чоловік

1907 р.

телевизійний приймач Дікмана з екраном розміром 3х3 см и

частотою розгортки 10 кадр/с



Механічні телевізори 30-х років ХХ ст. Великобританія, Франція, Італія



Радянський електричний телевізор 1950-х років

Сучасні телевізори


Рідкокристалічний телевізор 3-D телевізори (стереоскопічне телебачення)

Додаток 3.

ЧИМ ШКІДЛИВЕ ТЕЛЕБАЧЕННЯ

За результатами дослідження лікарів :


  • Опромінення електромагнітними хвилями

  • Порушення зору

  • Порушення рухового режиму

  • Пасивне проведення часу шкодить психічному розвитку

  • Підвищується кров’яний тиск на 5-7 одиниць

  • Телевізор вводить людину в стан гіпнотичного трансу:

  • Увага розфокусовано

  • Зір та слух ніби відключаються

  • Притупляється критичне сприйняття дійсності

  • Знижуються пізнавальні здібності

  • Активнішою стає права півкуля мозку що відповідає за емоційність

  • У Великобританії 3 млн. глядачів звернулися зі скаргами на погане самопочуття після перегляду 3D-версії «Аватара»
  • При перегляді цифрового фільму виникає ефект мелькання картинки, шкідливий для зору, а саме почергове сприйняття зображення правим і лівим оком



Додаток 4

Пам’ятка телеглядача:



Додаток 5. Схеми електровудок.